Her har vi satt opp en tidslinje over viktige hendelser i KGKs historie.
Knut-Göran (KG) Knutsson stifter ingeniørfirmaet KG Knutsson AB med fem ansatte, som blir grunnlaget for selskapet KGK.
KGK selger inn en tysk 2-taktsmotor, produsert av Karl Schmidt (i dag heter selskapet Kolbenschmidt) til den svenske sykkelprodusenten Nymanbolagen, med stor suksess.
KGK og ZF innleder et samarbeid. Nå starter også relasjonen mellom KGK og Hella, daværende ”Westfälische Metall Industrie GmbH”.
KGK skriver sin første kontrakt med ”VDO Tachometerwerke Adolf Schindling GmbH”.
KGK utvikler speedometeret, en fartsmåler for fritidsbåter, som senere ble lansert i VDOs regi. Speedometerets salgssuksess varer i over 30 år.
Sverige går over til høyrekjøring. Alle biler må få byttet ut frontlyktene. Sammen med Hella er KGK først i det svenske markedet med å kunne tilby frontlykter for høyrekjøring.
Webasto introduseres til det svenske markedet gjennom KGK.
Håkan Knutsson overtar etter sin far og blir direktør for KG Knutsson AB. Håkan er fortsatt aktiv som konsernsjef for KGK-gruppen.
KGK etablerer seg i Sollentuna etter tidligere å ha hatt tilhold i Bromma. Det bygges hovedkontor, logistikk og verksteder i egne lokaler på totalt 20.000 kvm. Suksessivt utvider selskapet produktspekteret med en rekke varemerker som Kamasa Tools, NGK og Knutsson Bilstereo (i dag erstattet av Blaupunkt og Clarion).
KGK overtar generalagenturet for Suzuki motorsykler, påhengsmotorer og firehjulinger. Virksomheten drives videre i et separat selskap under navnet KGK Motor AB.
KGK overtar finske Semel OY i begynnelsen av 1990-tallet. Semel utvikler og leverer mobile butikksystemløsninger, med hovedvekt på drosjenæringen og deres kunder.
KGK etableras i Finland 1992 gjennom overtagelsen av OY Kaha. Kort tid etter etableres også virksomheter i Estland, Latvia og Litauen.
Det blir lovkrav om ferdsskrivere i Sverige. Sammen med VDO Kienzle tar KGK størstedelen av markedet.
KGK overtar selskapet Malmö Autotillbehör AB og kompletterer dermed KGKs tilbehørssortiment av reservedeler til kjøretøysbransjen. Reservedeler er den dag i dag en av KGKs største virksomheter.
Autoexperten-konseptet blir introdusert. Autoexperten er et butikk- og verkstedskonsept med lokalgrossister i hele landet.
Siemens kjøper VDO og danner SiemensVDO Automotive. KGK får tillit til å bli SiemensVDOs regionale representant i Sverige.
KGK overtar ZFs datterselskap i Norge.
KGK blir hoveddistributør av Dräger alkolås og alkotestere.
KGK innvier sitt logistikksenter på 33.000 m2 i Enköping. Det delvis automatiserte logistikksenteret er en viktig grunnpilar i KGKs virksomhet. Deler av den tidligere lagerhallen tilknyttet hovedkontoret i Sollentuna bygges om til konferanseavdeling, opplæringslokaler, kontor, kantine og treningsrom.
KGK blir eksklusiv distributør av Calix bilvarmesystem i Sverige og Norge.
Johan Regefalk tiltrer som første ansatte direktør for KG Knutsson AB, som i sin helhet uforandret eies av familien Knutsson.
Autoexperten-konseptet vokser til 60 deleide eller tilknyttede butikker/lokalgrossister med videre 410 tilsluttede verksteder